Chanoeka - Inwijdingsfeest
Chanoeka - Inwijdingsfeest
Chanoeka
4-11 december 2007
Feest ter herinnering aan de hernieuwde inwijding van de Tempel in 163 v.d.g.j. (voor de gewone jaartelling). De herinwijding is noodzakelijk na de interne strijd tussen "Hellenen", joden die de hellenistische cultuur hebben aangenomen, en Makkabeeërs.
(
II Makkabeeën 2:20)
De laatsten hebben de strijd gewonnen en Jeruzalem komt niet onder het gezag van Hellas.
Tot aan de komst van de Romeinen blijft Juda een politiek semi-zelfstandige staat.
Tijdens deze herinwijding van de tempel werd zoals gebruikelijk de menora gebruikt.
Er was echter maar olie voldoende voor één dag. Door toedoen van de hogere macht leverde het enige nog bruikbare kruikje in de heroverde tempel voldoende olie om de menora gedurende het inwijdingsfeest acht dagen te laten branden. Na die achtste dag was toen ook weer nieuwe olie geperst.
(
I Makkabeeën 4:59)
Uit eerbied voor en herinnering aan die gebeurtenis ontstond de achtarmige lamp, die die men de chanoekia of channekelamp noemt. De negende arm telt niet als lichtpunt van deze kandelaar, maar het is de sjammes (dienaar). Met de sjammes worden elke dag de andere lichtjes aangestoken. Bij het Chanoekafeest groeit het licht van één olielampje (of kaars) op de eerste dag tot acht lampjes (of kaarsen) op de achtste dag.
De chanoekia op de foto, die in de kerkeraadskamer staat, toont de acht olielampjes en links de sjammes, het afkoppelbare aansteeklampje, en rechts een afkoppelbaar oliekruikje.
De chanoekia in de grote Sjoel is van de hand van Piet Regenspurg.
Piet Regenspurg
De menora (de zeven-armige standaard) die oorspronkelijk in de tempel stond was gemaakt van massief goud.
Menora Chanoeka 5771 viering bij de Chassidiem van Satmar
video